De Dodges, de Soto en Vanguard waren allemaal betrokken bij het volgende verhaal:
Hij had een dierenpark (Wassenaar Zoo) en was importeur van o.a. Chrysler en later Toyota. Hij is ook nog Vanguard dealer geweest. De Vanguards die hij aan van Dijk leverde waren geen succes.
Hij had dieren nodig voor zijn park en de van Dijks hadden auto's nodig en dus werden er auto's tegen dieren geruild.
Hij kwam altijd op de zaterdagmiddag om dieren te kopen (als de firma gesloten was) en wenste met alle egards behandeld te worden.
Hij logeerde steevast in Hotel Mulder en nodigde diegene die hem geholpen hadden altijd uit voor een etentje bij Mulder. De 'Mulders' gebakken aardappeltjes waren zijn lievelingskost en hij bestelde rustig 4 porties. De Stroganoff biefstuk met de vlammenshow aan tafel was favoriet.
Zijn compagnon (zwager) en financiële geweten de Heer Diederick was niet altijd blij met deze transacties. Hij beschouwde de dierentuin van Piet als een dure hobby.
De eerste contacten met Wassenaar werden in 1949 gelegd. Toen kocht de firma C. van Dijk & Zn. van Dierenpark Wassenaar een aantal zitbanken om in het Tilburgs dierenpark te plaatsen. |
![]()
De meest tot de verbeelding sprekende auto's waren toch wel de Berenwagens, zo genoemd omdat het berenlogo aan beide zijden 3x op de auto geschilderd was. Een ontwerp van Jim Brair (artiestennaam voor Gimbrère).
De eerste berenwagen was een Chevrolet waarvan geen foto's bewaard zijn
gebleven.
In Tilburg en verre omstreken was de Berenbus (ook de uitgebouwde versie type beschuitbus) een zeer bekende verschijning.
Tiny Kruijssen was de eerste grote- afstandsrijder bij de firma en later vooral ook Qriel (1.1.7.3) en Peter van Dijk (1.1.7.4) hebben er vele kilometertonnen mee gereden.
Erg zuinig werd er niet mee omgesprongen, het waren werkpaarden en
werden evengoed gebruikt om een boom uit het bos te slepen als 3 ton
doorgedraaide tomaten te laden. Een jonge olifant ging er ook wel in. Twee keer in 1
maand een opgeblazen motor was niet zeldzaam.Lees meer
|
de Auto's |
||