3

De Dodges, de Soto en Vanguard waren allemaal betrokken bij het volgende verhaal:


Auto's, dat was toch altijd iets speciaals bij van Dijk. Niet op de laatste plaats omdat er ook met auto's stevig gehandeld kon worden. Dat bleek vooral toen Piet Louwman uit Leidschendam in 1950 als relatie zijn intrede deed.

 

Hij had een dierenpark (Wassenaar Zoo) en was importeur van o.a. Chrysler en later Toyota.  Hij is ook nog Vanguard dealer geweest. De Vanguards die hij aan van Dijk leverde waren geen succes.

 

Hij had dieren nodig voor zijn park en de van Dijks  hadden auto's nodig en dus werden er auto's tegen dieren geruild.

Lees meer over ruilhandel

 

P.LouwmanPiet Louwman (L), een van de medeoprichters van het GILD
Dit was een afkorting voor: Groothandel In Levende Dieren. De voorloper van de latere DIBEVO. Piet was een verwoed verzamelaar van oude automobielen.

 

Hij kwam altijd op de zaterdagmiddag om dieren te kopen (als de firma gesloten was) en wenste  met alle egards behandeld te worden.

 

Hij logeerde steevast in Hotel Mulder en nodigde  diegene die hem geholpen hadden altijd uit voor een etentje bij Mulder. De 'Mulders' gebakken aardappeltjes waren zijn lievelingskost en hij bestelde rustig 4 porties. De Stroganoff biefstuk met de vlammenshow aan tafel was favoriet.

 

Zijn compagnon (zwager) en financiële geweten de Heer Diederick was niet altijd blij met deze transacties. Hij beschouwde de dierentuin van Piet als een dure hobby.

 

De eerste contacten met Wassenaar werden in 1949 gelegd. Toen kocht de firma C. van Dijk & Zn. van Dierenpark Wassenaar een aantal zitbanken om in het Tilburgs dierenpark te plaatsen.

GIDSCornelus van Dijk (1.1) was een van de vroege autobezitters (1927) in Tilburg. Een T Ford. In 1934 ging Christ (Q.P.C. 1.1.7) er mee naar de jaarbeurs volgeladen met vogelkooitjes van Vokofa naar de winkeliers.

 

De meest tot de verbeelding sprekende auto's waren toch wel de Berenwagens, zo genoemd omdat het berenlogo aan beide zijden 3x op de auto geschilderd was. Een ontwerp van Jim Brair (artiestennaam voor Gimbrère).

nn

 

De eerste berenwagen was een Chevrolet waarvan geen foto's bewaard zijn gebleven. 7UpbusHet toeval wil dat deze voorbeeld foto voor 'Jel'  limonade reklame van hetzelfde bouwjaar is. Bovendien was Jel de limonade die door limonadehandel van Christ de Beer aan het dierenpark geleverd werd. De Beer (agent van Wintermans 7Up en Jel uit Veldhoven) zat in het pand aan de Ringbaan Oost  waar de firma de Kok Horeca groothandel nu gevestigd is.

 

In Tilburg en verre omstreken was de Berenbus (ook de uitgebouwde versie type beschuitbus) een zeer bekende verschijning.

 

Tiny Kruijssen was de eerste grote- afstandsrijder bij de firma en later vooral ook Qriel (1.1.7.3) en Peter van Dijk (1.1.7.4) hebben er vele kilometertonnen mee gereden.

 

Erg zuinig werd er niet mee omgesprongen, het waren werkpaarden en werden evengoed gebruikt om een boom uit het bos te slepen als 3 ton doorgedraaide tomaten te laden. Een jonge olifant ging er ook wel in. Twee keer in 1 maand een opgeblazen motor was niet zeldzaam.Lees meer

Berenwagen1 BerenwAGEN2 OUDE BERENWAGEN


Met de auto naar familie Dusee in Helmond en met de familie Schuurmans op vakantie. Klik op de foto.

HelmondSchuurmans



de Auto's


t

1927 T Ford Volgens de overleveringen de eerste auto van Cornelis (1.1.) van Dijk.


47
1939 Ford geleverd door de Fima Knegtel uit Tilburg

p
1950 Peugeot van de firma Smulders uit de Goirkestraat


1961 Citroen ID19 door van der Schoot van  de Veldhovenring geleverd


1969 Toyota Crown van Louwman & Parqui. Deze en de auto's op de foto's links boven zijn door Louwman geleverd.